zaterdag 15 september 2018

Voor de kraam om kenne. *

1978.
"Mam waar is mijn werkbroek?"
Ik ben acht jaar oud en ik heb twee dezelfde beige ribbroeken.
Eentje heeft mijn moeder met een rode sweater meegewassen en in die jaren geeft er nog wel eens iets af in de was.
Als gevolg heeft de beige broek roze binnenzakken.
Gedegradeerd tot werkbroek en mijn favoriet.

Ik ben een echt buitenspeelkind, 
hutten bouwen, vissen vangen, stoep randen, vliegeren, knikkeren.
Een prachtige jeugd waarbij het altijd zomer is.

Ik ga alleen niet graag mee naar de kledingwinkel.
Kruip daar onder de rekken, een avontuurlijke wereld creërend.
Geen bloesjes, geen knoopjes, geen ritsen, geen veters
het liefst een sweater, snel aan, snel uit.
Mijn moeder doet er gelukkig niet moeilijk over, 
koopt dubbele kledingstukken en roots schoenen met klittenband.


2018.
"Cappuccino?" 
" Graag". Ik nestel mij op de bank in onze favoriete kledingwinkel.
Alle merken voor mannen en vrouwen onder één dak.
Ons voorjaars- en najaarsuitje.

Donald en ik hebben hier een personal dresser.
Ze weet ons te kleden volgens de laatste mode.
Ze draagt alles aan in precies de juiste maat.
Snel aan en snel uit.

Ze weet wat wij al in de kast hebben hangen, 
maakt moeiteloos setjes door er iets uit de nieuwe collectie aan toe te voegen.

Smoothies worden aangedragen, nog een thee, dan naar de mannenafdeling.
Vervolgens allebei nog een stel schoenen.

En wij zijn weer klaar.
Op en top hip.

Dag kledingwinkel, dag lieve verkoopster,
tot over zes maanden.

*Westfries: Voor de kraam om kennen (=Zeer goed gekleed gaan.)

6 opmerkingen:

  1. Perfect toch?
    Wel leuk (zeker aangezien wij hetzelfde bouwjaar hebben); ik was ook zo’n buitenspeelkind; knikkeren, vliegeren, elastieken, pijl en boog maken met postbode elastieken, rolschaatsen, stoeprandje butsen... Wat zie ik dit de kinderen van nu nog weinig doen! Ook in mijn ogen was het altijd zomer. Zelden gooide het weer roet in het eten, want ik kleedde me er gewoon op. Ook hier waren de roots favoriet!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben import hier in West-Friesland en kende die uitdrukking dan ook niet. Maar ik vind hem erg leuk.Houden we er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eh waar zit die winkel? Ik wil daar ook heen! ;-)) Ik ben ook van hetzelfde bouwjaar, grappig! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, krijg ineens dezelfde visioenen van mij als kind bij een kledingwinkel en al die rekken... ik vond er ook nooit iets aan! Gelukkig is het toch nog goedgekomen met ons :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de goede en zeer nuttige informatie. Het is heel interessant, ik hou van alle dingen die je deelt en zie je prachtige creatie. Bedankt voor het delen met iedereen. Ik weet alles over jou. Het is geweldig en het is geweldig.
    ที่เที่ยว

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents thanks for sharing.
    หนังระทึกขวัญ

    BeantwoordenVerwijderen